fredag 9 juli 2010

v36

Ja då var det dags igen…byte av vecka! Oftast så brukar jag vara lite sen med uppdateringen av vecka, men idag går jag alltså in i ny vecka.

En magbild kanske..

DSC07288 - Kopia----------------

Jag kan inte skryta med nåt välmående direkt just nu. Jag har ont överallt tror jag, och det gör skitont i låren. Tror det är från bäckenet så det strålar ut. Och där jag får smärta får jag kramp..så drygt. Är som en robot och nätterna är riktigt jobbiga nu, det sträcker och drar i benen och i magen. Så nu när jag får en sammandragning som gör lite ont så rycker hela magen ihop sig.

Är lite skraj för hur det kommer att kännas som nysnittad när hela magen rycker, ajaj är min första tanke…

Men nu räknar jag bara ner dagarna tills jag ska få träffa narkosläkaren på onsdag! Så jag får mitt datum också! Vill kunna räkna ner ordentligt, det är så mycket lättare att stå ut i eländet då.

Lite fakta om v36;

“Bebisen lägger fortfarande på sig – ungefär 28 gram om dagen. Den väger kring 2,7 kg och är ungefär 47 cm lång. Vid den här tiden kan du eventuellt känna att bebisen rör sig nedåt och trycket i den nedre buken ökar. Detta gör att dina lungor och din magsäck får mer utrymme och det kan bli lite lättare att äta och andas.

Det kan däremot bli jobbigare att gå – för en del kan det kännas som om bebisen är på väg att ramla ut! Det fortsatta trycket på blåsan gör att du kan behöva gå på toa ofta. Fortsätt äta bra, både för din skull och bebisens

I slutet av denna vecka anses du fullgången och bebisen kan i princip födas när som helst från denna tid. (Mellan 37 och 42 veckor räknas graviditeten som fullgången – innan 37 veckor anses bebisen underburen och efter 42 veckor överburen.)

Har det satt igång på riktigt? Lär dig avgöra om det verkligen är tecken på att förlossningen börjat. Om din partner är svår att få kontakt med, är det bra att ha en mobil. Försäkra dig om att bilen alltid är tankad och att du kan vägen till sjukhuset och vet var du ska parkera. Det kan vara bra att ha en B-plan för skjuts till sjukhuset, om din partner skulle bli försenad. Ta en titt på förlossningens olika stadier tillsammans, så ni båda vet hur förloppet är när det väl är dags. Om du vill se någorlunda ut i håret på alla foton, kan det vara bra att gå till frisören – tiden kan bli knapp längre fram! “

3 kommentarer:

carolina sa...

grattis till vecka 36. snart fullgången graviditet, wohoo!!
ja, jag tyckte också bröstpumpen verkade helt kanon! :D

LE VELOUR sa...

sv: polyneuropati har jag, en sjukdom som främst drabbar underbenen (nu känns det dock som hela kroppen är försvagad, pust). i stort sett påminner min sjukdom om ms i symptomen med svaghet, stelhet och känselbortfall så om någon frågar och jag inte orkar förklara så brukar jag säga att det är ms jag har. det vet åtminstone de allra flesta vad det är. :)

skönt att du snart har din bebis hos dig! är inte avundsjuk alls, haha. hoppas allt går bra och att din kropp återhämtar sig fort!

LE VELOUR sa...

sv: nej, i skov går den inte men dessvärre blir den sämre hela tiden. dock går det långsamt, väldigt långsamt (sjukdomsförloppet löper under många år) men nu är jag liksom rädd att jag satt spurt på det hela och att det inte kommer gå tillbaka. min läkare säger att det kommer det att göra men ja, svårt att lyssna ibland.

usch, redan i vecka 6? då är det alltså inte själva tyngden som påverkat dig, utan mest... graviditeten i sig? min kropp började må dåligt när bebisen och jag faktiskt började väga någonting, runt vecka 16 ungefär.