fredag 12 mars 2010

Vem där?

Ja jag längtar tills det börjar att buttas lite där inne i magen, än så känner jag så diffusa saker att det inte går att säga om det är mina små nervryck, gaser eller Pyret. Vet bara att det bubblar lite i magen ibland.

Jösses vad magen växt! Byxor jag hade förra veckan går nu inte längre ihop! Alls! Både magen och vikten ökar och det kan kännas lite stressande, men det är ju befogat, jag FÅR gå upp i vikt, jag är ju för tusan GRAVID!

Är i v19 nu!

Grattis – nu är du halvvägs! Detta är en viktig tid för din bebis sinnen. De utvecklas i en särskild del av bebisens hjärna. Om bebisen är en flicka, har hon sex miljoner ägg i sina äggstockar nu… När hon föds, kommer de att ha sjunkt till en miljon.

Toppen av livmodern når nu naveln och kommer att fortsätta växa med ungefär en centimeter i veckan. Bebisen är cirka 15 centimeter lång och väger strax under 250 gram.

Nu utvecklas sinnena fort. Nervcellerna för de olika sinnena – smak, lukt, hörsel, syn och beröring – utvecklas nu i sina respektive områden i hjärnan. Produktionen av nervceller saktar av när existerande nervceller blir större och etablerar mer komplicerade förbindelser.

Nu har du säkert känt din bebis röra på sig. Ibland kan det hända så mycket därinne att det är svårt att sova. Din bebis kommer att vara mycket aktiv de kommande tio veckorna, tills det börjar bli för trångt i livmodern.”

från se.babycenter.com

Inga kommentarer: