måndag 22 februari 2010

Ny vecka!

Jag är verkligen dålig på att skriva nu, jag hinner inte med ;-) Bäst jag skriver om min nya vecka innan jag går in i en ny!

Just nu mår jag rätt ok, men plågas en del av huvudvärk. Det sätter sig på en sida och så pulserar det i hela skallen. Som tur är går det över efter en stund men det är ganska drygt..

Hungrig är jag, fast inte så fasligt endå.. Äter inte så ofta men jag äter nog rätt stor portion av middagen..Fast det skiftar från dag till dag. Ibland vill jag ju äta hela tiden ;-)

Har känns nåt skumt inne i magen några gånger, men det är svårt att säga om det är lilla pyret eller ej, kan ju vara gaser också ;-) Men ibland rycker det liksom till lite där nere i magen och man stannar upp och känner efter men då blir det inget mer såklart ;-)

v16, eller graviditetsvecka 17..

“Nu är bebisen ungefär lika stor som en avokado, precis under 12 cm, och väger cirka 100 gram. Under de kommande veckorna kommer en växtspurt äga rum, då bebisen dubblar sin vikt och blir längre.
Bebisar är lekfulla både i och utanför magen. Din bebis har kanske upptäckt sin allra första leksak – navelsträngen – som kan vara rolig att dra i och klämma på. Även om bebisen kan ibland kan klämma tillräckligt hårt för att minska syretillförseln, behöver du inte vara orolig för att den ska hålla tag så länge att det orsakar skada. Cirkulationssystemet och urinvägarna fungerar nu som de ska och bebisen drar in fostervatten i lungorna och andas ut det igen.
Ibland kan det göra ont när du gör plötsliga rörelser. Ligamenten på båda sidor av livmodern och bäckenet sträcks i takt med att bebisen växer. Det är helt normalt, men om det inte ger med sig utan fortsätter några dagar, eller förvärras, bör du prata med din barnmorska

Nu har du förmodligen lagt på dig minst 2,2 kg och kanske så mycket som 4,5 kg. Livmodern växer och det kan kännas när ligamenten i nedre buken sträcks. Vanligtvis går dessa smärtor över fort, men det är värt att tänka på att din växande livmoder kommer att belasta ryggen mer och mer”

Inga kommentarer: