måndag 26 juli 2010

Ingen fara på taket..än ;-)

Det gav sig till slut igår. Det gjorde vääldigt ont och den förvärken skrämde mig lite eftersom jag inte vill ha dem än, det går bra med en eller två just innan snittet men inte 2 dagaar innan hehe.

Men det visade också att jag verkligen behöver snittet, att det inte är nåt dåligt val. För jäklar vad kroppen tog stryk av en enda stor värk. Muskelkramperna i natt var inte att leka med och jag har väldigt ont i buken och i mina ben idag.

Är skitnervöa, nåt annat får jag väl inte säga att jag är. Tänker inte så mycket men känslan sitter i kroppen. Mår illa, är snurrig och tankspridd, yrar lite runt här och vet inte vad jag ska göra. Är som sagt lite risig också så maken får ju uträtta alla ärendena idag, så denna dagen kommer att gå låååångsamt.

Är ju i v38+2 idag också.

“Nu är bebisen redo att möta sin publik. En genomsnittlig bebis håller fortfarande på att lägga på sig underhudsfett, för att kunna klara temperaturskiftningar bättre efter födseln.

Du kanske mest känner dig som en strandad val de sista veckorna. Försök ta det lugnt – det kan dröja innan nästa tillfälle. Gå på bio, läs en bok som inte handlar om graviditet och bebisar, gå till frisören eller tillbringa tid tillsammans med din partner. Ingen av er kommer att ha särskilt mycket tid till att laga mat de första veckorna efter att bebisen är född, så det är ett smart drag att förbereda och frysa in mat för att rädda upp läget senare. Finns det andra förberedelser ni kan ägna er åt?

Är det möjligt att veta om man väntar en pojke eller en flicka, om man inte sett det på ultraljud? En ledtråd är vikten - pojkar tenderar att vara något större än flickor. I vecka 39 väger bebisar mellan 3 kg och 3,2kg, men fortsätter bygga upp det lager underhudsfett som hjälper till att hålla dem varma utanför livmodern

Bebisens inre organ finns alla på plats, men lungorna tar längst tid att utvecklas färdigt. Även efter födelsen kan det ta några timmar innan andningsrytmen etableras. När bebisen precis är född kommer man att undersöka den och bedöma resultatet enligt Apgar-skalan. “

Text från se.babycenter.com

1 kommentar:

carolina sa...

tänk, imorgon är du mamma tjejen! smyger in och önskar dig stooort grattis i förväg =D