lördag 8 maj 2010

Tredje trimestern

Ja när kommer man verkligen in i den? i min bok står det v27, på en sida på nätet i v28 och på familjeliv.se står det v28. På nån annan sida jag läste stod det v29.

Jaja, nu tar jag det för v27, för där är jag nu! Alltså betraktat som höggravid – coolt!

Nu får man skylla på att man är höggravid när det gäller lyfta, orka och allt man inte har lust att göra ;-) Nej sån är jag inte alls, men det känns bra overkligt att vara det. Höggravid. Smakar på ordet och det smakar konstigt. Inte nåt jag känt förut och jag vet inte vad jag gillar det.

Jag har ju haft såna krämpor hela vägen så att dessa veckor känns ju inte värre än de tidigare. Få se hur det blir framöver.

Så v27(28) ;

“Nu förändras din kropp i snabb takt. Om du har otur kan du få besvär som kramp i benen, hemorrojder eller åderbråck. (De försvinner vanligtvis efter förlossningen, som tur är.) Dagen D närmar sig – om du inte bokat plats i föräldragrupp, kan det börja bli ont om platser.
Inom kort har du förmodligen tid på MVC för hälsokontroll och ett blodprov som kan visa om du har
järnbrist eftersom blodvärdet ofta sjunker under graviditeten. Om din blodgrupp är Rh-negativ och tidigare provresultat var negativa för Rh-antikroppar, kommer du att testas igen.
Studier har visat, att pappans attityd har stor inverkan på hur amningen går. För förstagångspappor kan det vara bra att läsa om
grunderna för amning så du kan ge din partner bästa möjliga stöd senare. Din partner kommer att behöva mer stöd än vanligt, särskilt de första veckorna och i synnerhet om hon förlösts med kejsarsnitt.

Nu väger bebisen ungefär 875 gram och är knappt 37 cm lång från topp till tå. Ögonen öppnar och sluter sig, bebisen sover och är vaken på regelbundna tider och den kanske suger på fingrarna eller tummen.
Sov gott och dröm sött! En del experter tror att bebisar börjar drömma vid ungefär 28 veckor. Vad skulle de drömma om? Ingen vet helt säkert, men hjärnan är mycket aktiv även denna vecka. De karakteristiska vecken börjar uppstå på dess yta och mer hjärnvävnad formas.
Om du känner rytmiska fosterrörelser nu, kan det mycket väl vara hicka – vanligt denna vecka och under resten av graviditeten. Anfallen av hicka brukar inte vara så länge och går över av sig själva. Din bebis fortsätter att andas in vatten snarare än luft.
Nu når livmodern din bröstkorg, vilket kan göra dig
andfådd, om du inte redan är det. Från och med nu och under de sista tre månaderna är det inte ovanligt att drabbas av kramp i benen, hemorrojder, åderbråck och klåda på magen.”

från se.babycenter.com

Inga kommentarer: